Jika tayar tidak membangunkan masalah, ia adalah berguna untuk dapat mengenal pasti apa masalah iaitu, supaya anda boleh mengelakkan ia berulang. Masalah utama ialah penjajaran roda dan tekanan tayar yang tidak betul. Jangan hanya menganggap bahawa apabila anda mempunyai penjajaran anda diperiksa bahawa ia akan menjadi betul memerhatikan haus tayar anda. Begitu juga, tekanan udara perlu diperiksa, walaupun pada tayar baru dipasang.
![]() |
Senarai Harga Tayar Kereta Terbaik |
Cara Menjaga Jangka Hayat Tayar Kereta
Bagaimana untuk mendapatkan cara pemanduan Baik- Dapatkan Kesediaan Driver- kenderaan: Tali Pinggang Keselamatan di, Doors Dikunci, lampu Aktif.
- Buat lancar, mula beransur-ansur dan berhenti.
- titik rujukan Penggunaan untuk tahu di mana kereta anda diletakkan.
- Sebelum meletakkan kaki anda di atas pedal gas , lihat bahawa jalan yang mensasarkan jelas.
- Bayangkan Kawasan sasaran kemudian menilai 12-15 julat kedua dalam perjalanan kepadanya.
- Menjadi dimaklumkan kepada perubahan kepada LOS-periuk (Line-Of-Sight anda, jalan-Of-Travel)
- Apabila LOS- POT anda menjadi terhad, mengurangkan kelajuan anda.
- Laraskan kelajuan dan kedudukan untuk menjaga ruang kosong ke tepi.
- Apabila anda melihat lampu merah, mengurangkan kelajuan ke semasa ketibaan anda ke dalam lampu hijau.
- Sebelum memasuki mana-mana persimpangan, pastikan kiri, zon kanan depan adalah jelas.
Memakai Tyre dipercepatkan di bawah memandu keras, jadi pemandu kaki berat, kedua-dua di pemecut dan brek mungkin melihat haus tayar yang lebih tinggi. Jika beliau menambah memborong kelajuan tinggi dia boleh mengharapkan untuk meningkatkan haus tayar lebih.
Pecutan keras atau brek merupakan acara pemandu apabila lebih kuasa daripada biasa digunakan untuk brek atau pemecut kenderaan. Sesetengah orang mungkin merujuk kepada ini sebagai sindrom 'kaki memimpin', dan ia boleh menjadi penunjuk memandu agresif atau tidak selamat. Sekurang-kurangnya ini gaya memandu adalah membazir dan tidak ekonomik.
Ia juga harus diperhatikan bahawa brek dan pecutan acara keras juga boleh menunjukkan mengelakkan kemalangan, atau bahawa seorang pemandu yang telah terlibat dalam kemalangan. Sesetengah sistem kenderaan GPS menggunakan ACN (Automatic Pemberitahuan Crash ) untuk menghubungi perkhidmatan kecemasan secara automatik jika keras brek (atau penurunan ) berlaku. Ia tidak boleh dianggap maka itu HBA (Hard Braking / Pecutan ) sentiasa petunjuk memandu tidak selamat. brek keras memakai ke bawah bunga lebih cepat , dan ia boleh membawa kepada tompok rata, terutamanya ke atas kereta yang lebih tua dengan drum brek bujur atau cakera tidak sekata.
Inflasi adalah kunci untuk menjaga tayar dalam keadaan selamat baik. Udara di dalam tayar menjadi panas dengan cepat, walaupun pada hari yang sejuk, dan apabila tayar bermula bergolek ia menjana beberapa haba yang memanaskan udara dalam tayar, yang dengan itu mengembang mewujudkan tekanan angin tayar kereta yang lebih tinggi. Jadi, apabila anda memandu batu ke garaj untuk menetapkan tekanan tayar anda, dan mereka berada di 32lbs bukannya 30 kg, dan anda lepaskan mereka dengan 21bs anda sebenarnya telah mengurangkan tekanan dari 30 kg betul.
![]() |
Tekanan Angin Tayar Kereta Baik |
Anda akan menemukan tekanan tayar yang betul dalam buku panduan kereta anda, atau pada pelekat di dalam pintu atau bahan api pengisi flap pemandu. Biasanya ada 2 angka, satu untuk pemanduan biasa dan yang lebih tinggi untuk digunakan apabila kereta itu sarat dengan penumpang dan bagasi.
tekanan tayar yang salah mempunyai pelbagai hasil. Pertama terlalu rendah tekanan yang boleh menyebabkan haus tidak sekata pada bahu tayar. Ia boleh membawa kepada terlalu panas dan kerosakan tayar. Ia menjadikan penggantungan itu berasa lebih lembut , dan boleh membuat pengendalian kereta yang lembap dan lambat untuk bertindak balas terhadap input stereng.
Terlalu tinggi hasil tekanan dalam memakai tidak sekata sekitar pusat bunga. Dengan kenalan kurang di jalan raya ia membuatkan Wheelspin dan tergelincir lebih mungkin lagi, mempercepatkan memakai di kawasan sentuhan tekanan tinggi. Kereta itu akan mempunyai stereng sangat ringan dan dalam sesetengah keadaan ia akan menjadi lebih responsif kepada input stereng dan mempunyai kecenderungan untuk tergelincir.
Tidak banyak keadaan di mana mengurangkan tekanan tayar di jalan raya boleh disyorkan. Tidak walaupun dalam salji dan ais. Walau bagaimanapun, jika menunda, atau menjalankan kenderaan sarat ia mungkin satu keperluan bahawa tayar yang melambung kepada tekanan yang lebih tinggi - lihat buku panduan pemilik kenderaan anda untuk butiran.
Ketidakseimbangan berat badan dalam setiap pemasangan roda/tayar adalah cukup banyak tidak dapat dielakkan, begitu juga memakai tayar kereta murah. Hanya sekali dalam bulan sangat biru kita melihat perhimpunan keluar secara semula jadi, sempurna yang seimbang, (saya selalu bergurau bahawa mereka benar-benar harus meletakkan cahaya berkelip dan loceng pada mesin apabila ia berlaku) dan menemui keseimbangan adalah sama banyak fungsi mesin, kerana menemui ketidakseimbangan.
![]() |
Cara Balancing Tayar Kereta |
Satu lagi bidang yang menyebabkan haus tayar meningkat adalah bahawa permukaan jalan raya. Tidak ada banyak bahawa pemandu boleh lakukan, selain daripada menyedari bahawa pada beberapa permukaan jalan - malah mereka yang kelihatan licin , mungkin ada faktor mendarabkan pada memakai tayar.
0 ulasan:
Catat Ulasan